Вчителі незадоволені якістю збірників завдань підсумкових контрольних робіт
Якість
рекомендованих міністерських завдань підсумкових контрольних робіт
учнів 5-8 класів опинилася в центрі уваги вчителів та батьків
Час
підсумкових контрольних робіт у п’ятих-восьмих класах середньої школи
вже не за горами. Минулого тижня на книжковому ринку Петрівка збірники
завдань підсумкових контрольних робіт істотно піднялися в ціні й
коштували по сорок гривень замість обіцяних п’ятнадцяти.
Міносвіти
витримує паузу. Знову ж таки обіцяних безкоштовних збірок завдань
(бодай по одній на школу) і досі не видно. Учні ж разом з учителями і
батьками радіють, що придбали запитання до контрольних і тепер до ночі
студіюють їх. Особливо багато запитань викликають тести з історії.
"Таке
враження, що той, хто їх готував, не бачив у вічі шкільних підручників з
історії, - зауважує Олена Василівна, вчителька однієї з київських шкіл.
- Завдання не збігаються з матеріалом у підручниках, які, до речі,
затвердило Міносвіти. Діти просто в паніці..."
Один із
найголовніших недоліків тестів, на думку фахівців, - надмірна увага до
фактажу замість перевірки вміння учнів думати і встановлювати
причинно-наслідкові зв’язки, що є важливим показником розуміння історії.
Особливо це стосується завдань для п’ятикласників.
"Візьмімо
тему "Українська революція" - продовжує вчителька. Ви розумієте, що
значить пояснити дев’яти-десятирічній дитині, що таке Центральна Рада,
Директорія? Ось чому тема розглядається в підручнику оглядово. Та й
предмет наш називається "Вступ до історії України", а не власне історія.
А в контрольних є запитання: "Що було раніше - Директорія чи
Конституція? В підручнику для п’ятого класу поняття "Директорія" взагалі
немає! Натомість у пояснювальній записці до програми з історії для 5
класу зазначено мету курсу - "формування елементарних уявлень про
історію як науку".
Не забуває автор "топити" учнів і запитаннями
про історичні першоджерела. Наприклад, упізнати князя за його портретним
описом з літопису. "За навчальним планом у нас один урок історії на
тиждень, - бідкається Світлана Петрівна, вчителька сьомих класів. – Ми
знайомимося з історичними джерелами-літописами, але не вивчаємо їх.
Навіщо така надмірна увага до деталей? Чи не краще перевірити, як діти
розуміють зміст і значення цих документів?".
Незадоволені батьки і
вчителі й тим, що тести не враховують вікових особливостей учнів.
Скажімо, п’ятикласникам, які ще не вивчають географії (цей предмет
з’явиться лише в сьомому класі), пропонують багато завдань, пов’язаних з
контурними картами.
Формулювання деяких запитань більше пасувало
б контрольній у старших класах чи університеті: "Продовжте речення.
Українське відродження першої половини ХІХ ст. пов’язують із такими
подіями..." або "Підкресліть назви держав, які поділили українські землі
в 1920-1930-х рр. Запишіть, які території України відійшли до кожної з
них".
Усе це має виконати дев’ятирічна дитина, яка лише почала вивчати історію і має чотири уроки на місяць з цього предмета.
Цікавий
штрих - серед сорока підручників і посібників з історії України,
рекомендованих Міністерством освіти на 2010/11 навчальний рік, немає
жодного, укладеного автором контрольних робіт. За якою ознакою обрали
чиновники цього фахівця серед інших - тих, хто знає і програми, і
підручники?
Як повідомлялося раніше, фахівці з української мови зазначають,
що збірники підсумкових контрольних робіт з української мови для 5–8-х
класів, рекомендовані міністерством освіти, також мають низку серйозних
методологічних, методичних, наукових, тестологічних і мовленнєвих
недоліків.
Нагадаємо підсумкові контрольні роботи мають бути проведені навчальними закладами в період з 10 по 20 травня за збірниками завдань, що рекомендовані Міністерством освіти і науки.
За матеріалам: Дзеркало тижня. Україна
Дата публікації: 23.04.2011