Затверджено нові кваліфікаційні характеристики педпрацівників
Міносвіти оприлюднено
кваліфікаційні характеристики професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів. Про це йдеться у відповідному наказі освітнього відомства
Наказ МОН № 665 від 01.06.13 року.4. ВЧИТЕЛЬ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ІІ- ІІІ СТУПЕНІВ
(Код КП - 2320)
Завдання та обов’язки.
Організовує та планує освітній процес, забезпечує виконання навчальних
програм з певного предмету у відповідності до навчального плану та
графіка навчально-виховного процесу. Здійснює навчання та виховання
учнів з урахуванням психологічних та фізіологічних особливостей їх
розвитку і специфіки навчального предмету. Забезпечує в ході освітнього
процесу соціалізацію, формування загальної культури особистості;
дотримання норм і правил техніки безпеки. Використовує різноманітні
ефективні форми, прийоми й методи навчання. Проводить індивідуальні
заняття з учнями, організовує та контролює їх самостійну роботу.
Аналізує результати засвоєння учнями навчального матеріалу з предмету;
організовує самостійну діяльність учнів, у тому числі дослідницьку.
Координує взаємодію учнів між собою під час уроків і позакласних
заходів. Здійснює систематичний контроль якості знань учнів і виконання
ними домашніх завдань. Проводить роботу з учнями з підготовки до
підсумкової атестації; просвітницьку роботу для батьків (законних
представників). Відповідає за стан закріпленого за ним навчального
кабінету або іншого приміщення, наочності, навчально-методичного
забезпечення. Застосовує в своїй діяльності сучасні технічні засоби
навчання. Забезпечує особливу підтримку обдарованим і талановитим учням,
а також учням, які мають відхилення у розвитку з використанням
різноманітних форм, прийомів, методів і засобів навчання, зокрема, за
індивідуальними навчальними планами, прискореними курсами в рамках
державних освітніх стандартів, сучасних освітніх технологій. Забезпечує
підготовку та подання звітної документації встановленого зразка.
Використовує комп'ютерні технології, зокрема текстові редактори,
електронні таблиці тощо. Здійснює контрольно-оцінювальну діяльність в
навчальному процесі з використанням інформаційно-комунікаційних
технологій (ведення електронних форм документації, в тому числі
електронного журналу і щоденників учнів). Сприяє формуванню в учнів
поваги до принципів загальнолюдської моралі, батьків,
культурно-національних, духовних, історичних цінностей України, дбайливе
ставлення до навколишнього середовища. Дотримується педагогічної етики,
поважає гідність дітей, учнів, захищає їх від будь-яких форм фізичного
або психічного насильства, запобігає шкідливим звичкам, пропагує
здоровий спосіб життя. Вимагає від учнів дотримання статуту освітньої
установи. Контролює забезпечення здорових і безпечних умов навчання,
виховання, праці. Організовує позакласні культурно-виховні заходи,
сприяє проведенню диспутів, екскурсій, зборів тощо. Підтримує зв’язки з
батьками, надає їм консультативну педагогічну допомогу з питань освіти,
фізичного й психічного розвитку їх дітей. Вдосконалює педагогічну
майстерність, загальну культуру, підвищує фаховий і кваліфікаційний
рівень.
Повинен знати: Конституцію України;
Закони України; акти Президента України, Верховної Ради України,
Кабінету Міністрів України щодо освітньої галузі; накази та
розпорядження Міністерства освіти і науки України; Декларацію прав і
свобод людини; Конвенцію ООН про права дитини, інші нормативно-правові
акти, що регламентують освітню діяльність в загальноосвітньому закладі;
основи загальнотеоретичних дисциплін в обсязі, необхідному для вирішення
педагогічних, методичних та організаційно-управлінських завдань;
педагогіку, психологію, вікову фізіологію, шкільну гігієну; методику
викладання предмету; методику виховної роботи; вимоги до оснащення та
обладнання навчальних кабінетів або інших місць проведення занять і
підсобних приміщень до них; засоби навчання та їх дидактичні можливості;
основи наукової організації праці; нормативні документи з питань
навчання і виховання дітей та молоді; сучасні педагогічні технології
навчання; основи роботи з текстовими редакторами, електронними
таблицями, електронною поштою та браузерами, мультимедійним обладнанням;
правила внутрішнього трудового розпорядку освітнього закладу; правила з
охорони праці та пожежної безпеки.
Кваліфікаційні вимоги. Вчитель вищої категорії загальноосвітнього навчального закладу ІІ-ІІІ ступенів:
повна вища педагогічна освіта (магістр, спеціаліст) за відповідною
спеціальністю, або дві освіти, одна з яких-неповна вища педагогічна
освіта (молодший спеціаліст), або базова вища педагогічна (бакалавр) з
цієї ж самої спеціальності, а друга-повна вища педагогічна освіта за
іншим фахом. Стаж роботи за професією вчителя І категорії
загальноосвітнього навчального закладу ІІ- ІІІ ступенів – не менше 2
років.
Вчитель І категорії загальноосвітнього навчального закладу ІІ-ІІІ ступенів:
повна вища педагогічна освіта (магістр, спеціаліст) за відповідною
спеціальністю, або дві освіти, одна з яких-неповна вища педагогічна
освіта (молодший спеціаліст), або базова вища педагогічна освіта
(бакалавр) з цієї ж самої спеціальності, а друга-повна вища педагогічна
освіта за іншим фахом. Стаж роботи за професією вчителя ІІ категорії
загальноосвітнього навчального закладу ІІ-ІІІ ступенів – не менше 2
років.
Вчитель ІІ категорії загальноосвітнього навчального закладу ІІ-IIІ ступенів:
повна вища педагогічна освіта (магістр, спеціаліст) за відповідною
спеціальністю, або дві освіти, одна з яких-неповна вища педагогічна
освіта (молодший спеціаліст), або базова вища педагогічна освіта
(бакалавр) з цієї ж самої спеціальності, а друга-повна вища педагогічна
освіта за іншим фахом. Стаж роботи за професією вчителя
загальноосвітнього навчального закладу ІІ-ІІІ ступенів – не менше 1
року.
Вчитель загальноосвітнього навчального закладу ІІ-ІІІ ступенів:
відповідна повна вища педагогічна освіта (спеціаліст, магістр). Для
вчителів трудового навчання, фізичної культури, музичного та
образотворчого мистецтва допускається середня спеціальна педагогічна
освіта, до введення в дію Закону України "Про освіту" (у редакції Закону
України від 23.03.96 №100/96-ВР), чи неповна вища освіта (молодший
спеціаліст, бакалавр) – після введення в дію зазначеного Закону. Без
вимог до стажу роботи.